A FireDOS egy az összes jelenleg használatban levő, habképző anyaghoz használható mechanikus elven működő habbekeverő rendszer. A FireDOS segítségével bekeverhető a klasszikus tűzoltó habanyagokon kívül bármilyen tűzoltást elősegítő vagy égéskésleltető szer is.
- Előnyei:
- nem igényel külső energiaforrást
- bármilyen forgalomban levő habképzőanyaggal használható
- állandó és pontos bekeverési arány
- minimális nyomásveszteség
- nagy teljesítmény szortiment (500 – 20000 l/perc)
- kis karbantartási igény
- Engedélyek, tanúsítványok:
- BM OKF forgalomba hozatali engedély
- FM tanúsítvány
- VDS tanúsítvány
- DNV GL tanúsítvány
- Felépítés:
- A vízmotoron halad át a tűzoltáshoz használt víz. Speciálisan kialakított formájú, hogy a víz térfogatárama a legkedvezőbb helyen érje a rotor lapátokat, ezzel a lehető legnagyobb nyomatékot fejtve ki.
- A kuplung hozza létre a kapcsolatot a vízmotor és a bekeverő szivattyú között. Az alaptípusokban merev, csillapított körmös kuplungot használnak a fix bekeveréshez, vagy állítható kuplungot a fokozatmentesen állítható bekeverési arány eléréséhez.
- A bekeverő szivattyú szállítja a habképző anyag tartályból a habképző anyagot a vízmotoron átfolyt víz térfogatáramába. A bekeverés a tűzoltó vezetékbe történő befecskendezéssel történik.
- Működési elv:
- a FireDOS meghajtásához az átáramló közegből nyomási energiát nyerünk, ez az energia hajtja meg a rendszert,
- a hidraulikus hajtómű ezt az energiát munkává alakítja, azaz egy az átáramló közeg térfogatáramával arányos forgó mozgássá, illetve forgatónyomatékká,
- a forgatónyomatékot a háromdugattyús bekeverő szivattyú felé a kuplung továbbítja, amelyben a mozgás forgó mozgásból egy kulisszás mechanizmuson keresztül egyenes vonalú mozgássá alakul,
- mivel a hajtómű és a szivattyú között állandó mechanikus kapcsolat van, (azaz minél gyorsabban forog a hajtómű, annál nagyobb mennyiségű anyagot szállít a szivattyú) ezért a szivattyú által szállított anyag bekeverési aránya mindig állandó marad,
- mind a vízmotor, mind a bekeverő szivattyú úgy került kialakításra, hogy az azokat összekötő tengely egy körbefordulására egységnyi legyen a rajtuk áthaladó, illetve az általuk szállított folyadék mennyisége (a dugattyús szivattyúban három dugattyú található, a tengely egyszeri körbefordulására mindhárom dugattyú egyszer szállít).